Zupa grochowa a ciąża i karmienie piersią

zupa-grochowa-w-ciazyTo oczywiste, że kobieta spodziewająca się dziecka powinna zwracać szczególną uwagę na sposób odżywiania. Teraz bowiem odpowiada nie tylko za siebie, ale także za swoje dziecko. Odżywianie w ciąży ma ogromny wpływ na to, jak rozwija się płód. Wpływa ogromnie również na stan matki. W ciąży zwiększa się też zapotrzebowanie na wiele składników energetycznych. Nie chodzi jednak o to, by jeść dwa razy więcej. Można nieco więcej, ale bez przesady. Przejadanie się nie jest wskazane. Przyszła mama powinna z dużą uwagą kontrolować to, co je. Zarówno ona, jak i jej potomek, muszą dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników. Dieta przyszłej mamy to dieta zrównoważona. Musi być bogata w składniki mineralne i błonnik. Ten drugi składnik jest szczególnie ważny, ponieważ w ciąży nietrudno o zaparcia.

Na pewno w diecie przyszłej mamy nie może zabraknąć roślin strączkowych, takich jak groch, fasola, soczewica, soja czy cieciorka. To właśnie te rośliny są bardzo bogate w błonnik, niezbędny podczas spodziewania się dziecka. Warto gotować np. zupę grochową. Nie dość, że pyszna, to jeszcze zdrowa i bardzo pożywna. Rośliny strączkowe są świetnym źródłem cennych wartości odżywczych. Przyjrzyjmy się dokładniej, jakie wartości odżywcze znajdziemy w konkretnych roślinach strączkowych. Fasola na przykład jest bardzo bogata w sód, potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor, chlor, witaminę B1, witaminę B2, witaminę B6 czy witaminę C. Soczewica ma bardzo dużo wapnia, fosforu, żelaza, karotenu oraz następujących witamin: B1, B2, PP, C. Rośliny strączkowe wykorzystywane są w polskiej kuchni od dawna. Tradycyjna grochówka czy fasolówka z makaronem  goszczą przecież na polskich stołach nie od dzisiaj.

Przyszłe mamy powinny dobrze zbilansować swoją dietę, w której powyższych składników oczywiście nie może zabraknąć. Najlepiej, by rośliny strączkowe (przyrządzane na wiele sposobów, akurat w tej kwestii pomysłów i przepisów nie brakuje) pojawiały się około trzech, czterech, a nawet pięciu razy w tygodniu. Soja, fasola, groch itd. zawierają chude białko i naprawdę niewielkie ilości tłuszczu. Pomagają w unormowaniu poziomu kobiecych hormonów, a sama soczewica ma zbawienny wpływ na zapobieganie powstawaniu nowotworom piersi.

Warto pamiętać, że rośliny strączkowe są potrzebne w diecie nie tylko kobiet, które spodziewają się dziecka. Jako, że rośliny te są bardzo bogate w kwas foliowy, powinny objadać się nimi także kobiety, które planują zajęcie w ciążę. Tak samo kobiety karmiące – w ich diecie także roślin strączkowych zabraknąć nie może.

(Visited 1 times, 31 visits today)