Sos grzybowy bez śmietany

sos-z-grzybowW kuchni polskiej grzyby są znane i cenione od setek lat. Już w średniowieczu jadano dziczyznę z borowikami, smalec z kurkami czy gęś faszerowaną podgrzybkami. Dania te uznawane były za prawdziwe rarytasy, jedzono bardzo dużo i nikt nie zawracał sobie głowy takimi „drobnostkami” jak dodatkowe kilogramy czy wysoki cholesterol.
Czasy się zmieniły. Ludzie mają większą świadomość żywieniową. Nadal chcą jeść smacznie, ale zwracają większą uwagę na kaloryczność potraw i skutki zdrowotne, jakie niesie ze sobą ich spożywanie.

Zupy grzybowe zabielane śmietaną i sosy śmietanowo-grzybowe nadal chętnie goszczą na polskich stołach, bo ich smak jest po prostu wyjątkowy. Co mają jednak zrobić osoby, które lubią potrawy grzybowe, ale dbają o linię lub są na diecie?

Idealnym rozwiązaniem dla nich jest zmniejszenie kaloryczności dań, na przykład przez zastąpienie śmietany innymi produktami, które równie dobrze sprawdzą się w roli zabielaczy. Zupa z różnymi rodzajami grzybów np. pieczarkowa z serkiem topionym i zupa krem z kurek zabielana jogurtem to tylko niektóre propozycje.

Z resztą można przecież przygotować danie grzybowe bez dodatku śmietany, jak choćby kartoflankę z grzybami czy grzybki marynowane.
Jeżeli ponad wszystkie zupy grzybowe bardziej cenimy sosy, przyrządźmy dietetyczny sos grzybowy, w którym śmietanę zastąpimy jogurtem. Taki sos ma zdecydowanie mniej kalorii, w 100 gramach potrawy jest ich tylko 50, co w porównaniu z ilością kalorii w sosie na bazie śmietany zdecydowanie robi różnicę. Nadaje się przede wszystkim do makaronu, ale można go podawać także z innymi potrawami, na przykład plackami lub kotlecikami ziemniaczanymi czy kopytkami.

Jak zrobić sos grzybowo-jogurtowy? To wcale nie jest trudne!

Składniki:
40 dkg grzybów (borowiki, podgrzybki, kozaki, maślaki, opieńki, kurki)
średnia cebula
2 łyżki masła
kubeczek gęstego jogurtu (może być 0%)
sól, pieprz
natka pietruszki

Wykonanie:
1. Grzyby przebieramy i obieramy, kroimy na kawałki. Płuczemy, zalewamy zimną wodą, doprowadzamy do wrzenia. Obgotowujemy 20 minut.
2. Cebulę obieramy, kroimy w drobną kostkę. Roztapiamy masło, szklimy na nim cebulę.
3. Dodajemy grzyby, sól i pieprz, natkę pietruszki, podlewamy odrobiną wody i wszystko razem dusimy około 15 minut, od czasu do czasu mieszając.
4. Po tym czasie ściągamy grzyby z ognia i czekamy jak przestygną. Następnie dodajemy jogurt, dokładnie mieszamy, żeby nie było grudek. Zagotowujemy i gotujemy 3 minuty.

Jeżeli w doborze składników na sos kierujemy się nie kalorycznością, ale chęcią uniknięcia przetworów mlecznych, ugotujmy sos grzybowy z zasmażką. W tym celu wykonujemy dwa pierwsze punkty z przepisu powyżej, a następnie przygotowujemy zasmażkę: na suchej patelni rumienimy trzy łyżki mąki i dodajemy do zeszklonej cebuli. Całość zasmażamy na złoty kolor, delikatnie mieszając. Rozprowadzamy z dwoma szklankami bulionu grzybowego, warzywnego lub drobiowego, zagotowujemy. Przyprawiamy pieprzem i solą.

(Visited 1 times, 29 visits today)